Sofias styrka

Dagens mående och middagstips!

Vilken dag! Känner mig något överväldigad efter första arbetsdagen på länge, även fast det var en kort och lugn dag. Jag är inte van längre att gå upp tidigt, passa tider, omges av människor och rörelse hela tiden. Men det kändes väldigt roligt att vara tillbaka och nu känner jag mig laddad inför en ny termin!

Dagens träning blev min vanliga 30minutersrunda, och när jag kom hem slängde jag fram träningsmattan och varvade olika övningar i 20 minuter: Upphopp, plankan, armhävningar, höftlyft och squats. Sen dog jag. Fy vad jag är otränad! Men det gör mig bara mer peppad att jobba vidare! 

Idag åt vi en av Stefans favoriträtter; Risnudlar med sesamlax och sweetchilisås. Gjorde en sallad också på vitkål, sockerärtor och morötter. Så gott och så enkelt! (Se recept under bilden) Tog en stor bit lax, en liten portion nudlar och mycket sallad. Det gjorde susen, för nu känner jag mig mätt och nöjd, och kommit upp i den mängden näringsämnen som jag behöver. 150kcal kvar den här dagen, kanske tar te och en frukt sen om jag blir sugen på nåt mer. Hoppas att ni alla haft en bra måndag!
 
 
Du behöver (för 2 portioner)
300 gram (helst färsk) lax.
0,5 dl teriyakisås.
En skvätt soja.
Salt och peppar.
Sesamfrön.
Risnudlar.
Sweetchilisås.
 
Gör såhär:
Sätt ugnen på 150 grader. Dela laxen i två bitar. Blanda teriyakisås och soja, pensla det på laxen. Salta, peppra och strö över sesamfrön. Skjutsa in laxen i ugnen i ca 12 minuter. Koka nudlarna efter anvisningen på förpackningen. Blanda de färdiga nudlarna med sweetchilisås och servera med laxen och valfri sallad.
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress