Nystart

Hej kära vänner! Det var inte igår! Faktum är att jag inte äns minns när jag bloggade senast. Två år sedan kanske? I alla fall, ikväll fick jag ett sug efter att skriva lite - så jag återvände hit till blogg.se. Alla tidigare inlägg ifrån den här bloggen är bortrensade, jag kände att jag ville ha en nystart.
 
Jag startade den här bloggen för några år sedan, då jag arbetade väldigt mycket med mig själv som person. Jag mådde helt enkelt inte särskilt bra under den tiden. Jag skrev då mycket om min personliga utveckling, om tankar och funderingar jag hade kring livet, om psykisk ohälsa osv. Idag skriver jag för att jag saknade skrivandet.. och för att jag behöver lite inputs helt enkelt! Jag har under de senaste 18 månaderna dragit på mig en ganska ohälsosam livsstil. Festande, dåliga matvanor, mycket socker, fett och koffein, oregelbunden träning, rökning, mycket stress, för lite sömn - the list goes on. Sen kan jag komma in i perioder då jag är jätteduktig, men sen händer det alltid något som gör att jag kommer ur de goda vanorna och in i samma gamla vanliga.
 
Men nu har jag bestämt mig. Jag ska verkligen kämpa för att bli mer hälsosam. Och nu säger jag inte att jag ska börja med någon konstig diet, flytta in på gymmet, dricka mysiska shakes och "magiska" teer eller något sånt, utan bara komma in i i en NORMAL hälsosam rutin som ALLTID ska fungera. För ungefär 3 månader, så slutade jag åtminstone röka. Det var ett stort steg - ett jobbigt steg - men jag kände att det var dags. Dock finns suget kvar, i alla fall vissa dagar. Jag har en gång tidigare haft rökstopp i 1,5 år för att sedan börja igen, och det vill jag INTE ska hända den här gången! Den här gången ska jag klara det.
 
Jag har också skaffat en app som heter Lifesum. Den använde jag förut när jag ville gå ner ett par kilo i vikt. Den här gången är det dock inte det som är mitt mål, utan mer hålla koll på mitt näringsintag, så att jag får i mig det jag faktiskt behöver. Har insett att jag äter för lite av det jag behöver, och för mycket av det jag inte behöver... Så nu ska jag prova den här appen ett tag. Det är mitt första steg i rätt riktning!
 
Nu vill jag ha era bästa tips för en bra hälsosam nystart! Hur lägger ni upp er träning för att inte komma ur fas? Vad har ni för tankar kring mat? Hur får ni era hälsosamma rutiner att hålla? Hur gör ni för att stressa ner?
 
Jaha, här sitter jag och försöker hålla sockersuget borta på kvällen med ett glas vatten med frysta bär i... Går sådär.
#1 - - ELIN :

Vårdcentralen kan hjälpa till med att man kan få en medicin som hjälper till med att sluta röka. Har en familjemedlem som använde sig av det och det har gått hur bra som helst för honom 🙂 Ett tips bara 😊

Svar: Oj, jaha, det hade jag ingen aning om! Tack snälla för tipset, ska kolla närmare på det! :D
Sofia

#2 - - Anonym:

Jag blir ofta sugen på något på kvällen. Ibland äter jag då någon frukt och kanske fröknäcke. Men svårt att låta bli annat gott ibland. ;) Lycka till!

Svar: Precis så känner jag också! Det är nästan alltid på kvällen som jag blir sugen på något onyttigt. Kanske beror på att man inte ätit sig tillräckligt mätt under dagen? Plus att man ofta sitter och myser vid tv:n.. Kanske skulle prova gå ut på en kvällspromenad när suget faller på? Kan vara värt att testa!
Sofia

#3 - - Anonym:

Jag blir ofta sugen på något på kvällen. Ibland äter jag då någon frukt och kanske fröknäcke. Men svårt att låta bli annat gott ibland. ;) Lycka till!

#4 - - Rickard :

Ta en promenad var dag. 30min. Då har man redan varvat soffpotatisarna. :) . Citronvatten med is funkar väldigt bra mot hunger. Annars har jag en drös andra förslag me. Tallriksmodellen. Bör se ut 1/4 protein 1/4 kolhydrat och 1/2 grönsaker/frukt

Svar: Det där med promenad har jag tänkt på jättemycket. Jag älskar att promenera! Ändå så kommer jag inte ut vissa dagar. Tror jag ska försöka gå på morgnarna, då kanske det är lättare att ta sig tiden när inte annat hinner komma i vägen!

Tack snälla för dina tips! Skriv gärna mera saker som du kommer på!
Sofia

#5 - - Linn:

Hej vännen! Lifesum är superbra tycker jag som också behöver ha koll på vad jag stoppar i mig av olika skäl. Tycker fitbit är kul också för att motivera vardagsmotion! Dessutom trackar fitbit sömn, hur många timmar du sovit och om du har sovit djupt eller rört dig mycket = sovit oroligt. Sen tror jag en bra grej är att unna sig ibland, typ som lördagsgodis, då har man något att se fram emot och det är lättare att inte proppa i sig massa onyttigheter varje kväll i veckan. /din vän Linnis grebbis :*

Svar: Svaret finns på facebook! <3 Tack snälla för dina tips, fortsätt gärna kommentera! Puss
Sofia

#6 - - Sandra:

Åh, känner igen det där med att bli sugen på något på kvällen. Har läst att det kan bero på att man är trött eller att man druckit för lite. Jag testade med att skriva upp allt jag drack under en period. Satsade på 2 liter per dag och det hjälpte faktiskt!

Svar: Jag tror absolut att det är en stor del av det! Jag vet om att jag dricker alldeles för lite vatten, så det försöker jag också att ändra på nu. Bra tips, tack!!
Sofia