Oväntat

En kommentar
Har precis ätit lunch efter en löptur. Jag hade satt upp som mål att springa 5km idag, men det blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. Först insåg jag att det blåste ganska hårt och att jag skulle ha motvind större delen av vägen. Det betyder också att näsan rinner, jag måste andas med munnen och då blir jag mer anfådd, plus att det blir trögare att ta sig framåt i vinden. Efter 1,5 kilometer var jag jättekissnödig och var tvungen att hoppa in i skogen, haha! Sen sprang jag ytterligare 2 km, men då fick jag sånt fruktansvärt håll i sidan, försökte gå framåt (dubbelvikt), men jag var tillslut tvungen att stanna. Jag var då nere vid sjön, så jag tog lite vatten på kroppen och svalkade av ansikte och nacke. Men efter det så var det jättetrögt att komma igång att springa, plus att jag hade motvind igen. Vid det laget började jag dessutom bli hungrig. Så istället så gick jag hem i rask takt. "Det var ju just typiskt", tänkte jag. Men när jag kom hem och avslutade passet, så blev jag jätteförvånad! För på Runkeeper-appen hade jag nytt rekord i både distans, längsta varaktighet, samt antalet brända kalorier. Så det var inte så misslyckat som jag först trodde!
 
Några funderingar:
• Jag åt en lätt frukost (lättyoghurt, bär, vindruvor, granola och kaffe) för att inte få håll och inte bli tung i magen. Väntade ca 45 minuter efter frukost innan jag stack iväg. Men då blev jag ju hungrig halvvägs istället! Plus att jag ändå fick håll! Har ni något tips på hur man kan tänka med mat före löpning?
• Vad kan man göra för att motverka håll?
• Hur gör ni med andningen när ni springer? Andas ni med näsan eller med munnen? Vilket är bäst och varför?
 
Nu ska jag vila ifrån solen en stund framför netflix, och sedan sätta mig på balkongen och läsa en stund, tänkte jag. Önskar er alla en trevlig fredag, och hoppas någon har lite tips på mina frågor! Kommentera gärna här eller under min delning på facebook. För er som vill följa mig på instagram så heter jag sofiacandersson.
 
 
1 Sandra:

skriven

Tänkte på matfrågan där. Kanske hade du behövt protein till för att inte känna dig hungrig så fort. Tror ett ägg eller ett par skinkskivor kunde ha hjälpt?

Svar: Ja, jag tror det också! Enda proteinet var ju i yoghurten, och det är ju inte så stor andel. Ska tänka på det till nästa gång! :D
Sofia