Sofias styrka

Nystart
Hej vänner! Long time no see! Strax före semestern så hade jag så väldigt mycket att göra på jobbet, och när semestern väl kom så snurrade rutinerna ur helt. Jag tror att jag aldrig har sovit så mycket under en sommar NÅGONSIN. Jag kunde gå och lägga mig runt midnatt, sova till mitt på dagen, och framåt femsnåret på eftermiddagen var jag ändå tvungen att ta en tupplur. Men det behövdes väl just då. Jag har haft en lång startsträcka efter sommaren, med mycket att göra och med mycket tankar och idéer i huvudet som jag inte alltid fått utlopp för. Så nu har jag bestämt mig för att starta upp bloggen igen! Jag tycker om att skriva om händelser, tankar och känslor, det hjälper mig att bearbeta livet på något sätt. Jag är ju även aktiv på instagram (@sofiacandersson) men det är inte alls samma "luftande" att bara lägga ut bilder. Passande att börja på höstens första dag dessutom!
 
Jag tänkte börja dela med mig om några tankar från en föreläsning som jag var på igårkväll. Innan vi skulle dit beklagade jag mig för mina arbetskamrater och min sambo att "Åh, jag har ju jobbat sen 6 imorse och nu ska en på föreläsning till klockan 20 och imorgon börjar jag 6 igen, gud vad jobbigt". Inger Hansson hette föreläsaren. Och jag kan ärligt säga att hon berörde mig så innerligt med sin föreläsning, att jag har aldrig varit med om något liknande. Hon berörde många viktiga ämnen så som självkänsla, kommunikation, energitjuvar, yrkesstolthet och mod. Det var tre saker som hon berättade om som gav mig riktiga AHA-upplevelser som jag vill dela med mig av:
 
Våga vara lat!
Det faktum att vi kvinnor (oftast, enligt statistik) har svårt att bara sätta oss ner och göra ingenting. Att bara slappa. Män har sällan svårt med det. Män får också sällan dåligt samvete över att de "borde" göra mer än vad de gör. Och att vi - istället för att fokusera så mycket på allt runt omkring som "borde" göras - skulle må bättre av att våga vara mer lata. Att vila. Att komma ner i varv. Känner man att man behöver en lugn stund, så tar man sig en lugn stund. Då kan man köpa hem pizza, man kan flytta tvättiden till en annan dag, man kan äta av det man har hemma, man kan lämna sängen obäddad (för vem bryr sig egentligen?) och man kan låta bli att åka och hälsa på den släktingen just idag. Att våga säga nej när kroppen och knoppen säger ifrån.

Måste kontra Vill!
Inger pratade om att det såklart finns en massa måsten i vardagen, som kan kännas jobbiga. Hon gav som exempel att hon måste sortera sina kvitton och sortera dem, så att revisorn kan få dem i slutet på varje månad. Vilket hon tycker är supertråkigt att göra. Och så tänker man så lätt att man "måste" göra det, vilket får det att kännas ÄNNU mer tråkigt. Men så sa hon att man kan vända på det: "Jag vill ha ordning på min ekonomi." exempelvis. Och för att få det, så behöver man sortera sina kvitton. Samma sak med: "Jag måste dammsuga." Öh, nej, det måste man inte. Men "Jag vill ha rent och fint hemma." och ja, då behöver man kanske plocka upp dammsugaren. Man får liksom väga måstet mot det man vill. Hur mycket vill jag ha det som jag får när jag har gjort den här jobbiga grejen? Då blir det helt plötsligt mer positivt!

5 bra saker varje dag!
Avsluta varje dag med att tänka på 5 saker som har gjort dig glad idag, istället för att ligga där i sängen och fokusera på allt du inte hann med, vad för jobbiga saker som möjligtvis händer imorgon, huruvida du kommer få tillräckligt med sömn eller inte... Jag provade igår, och det gjorde mig så himla lugn. Mina 5 bra saker som har hänt idag: 
1. Jag hade tid för meditiation på morgonen innan första barnet kom. Jag kokade mig en kopp kaffe, satte mig i soffan på jobbet och lyssnade på avslappnande musik. Jag bara satt där, rakt upp och ner. Jag är glad att jag fick den stunden.
2. Jag fick beröm av min chef efter att ha slutfört en uppgift.
3. Det var soligt och varmt ute.
4. Jag hade flera bra och roliga samtal med barnen på jobbet som gjorde mig glad.
5. Det är fredag och jag ser fram emot att få vila ikväll.
 
Det var bara några av de saker på föreläsningen som verkligen fick mig att tänka till. Får ni möjlighet att gå och lyssna på Inger Hansson, så GÖR DET FÖR GUDS SKULL. Jag kände mig lätt som en fjäder på kvällen när jag kom hem! Plus att hon är sjukt rolig, kändes som att man var på stand up ungefär. Det här med personlig utveckling är verkligen spännande! Skulle lätt vilja gå på flera sådana här inspirations- och motivationsföreläsningar. Nu ska jag slänga mig på soffan och vila ett tag innan det är dags för middag. Kände för något höstigt, så det blir gryta på kronhjortsskav och kantareller med pressad potatis. Önskar er alla en fin helg! ♥
 
Rester ifrån födelsedagstårtan på balkongen i eftermiddags
Köpte lite nya kuddar till soffan. Passande budskap med tanke på föreläsningen!
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress