Vilodag

Av någon anledning är jag alltid så SJUKT trött på tisdagar. Kanske är för att man hunnit jobba ett par dagar igen och fått mycket att tänka på som ska göras i veckan. Det har varit full fart framåt hela dagen, så idag fick det bli en vilodag ifrån träningen. Skulle gått en promenad på rasten, men blev inte så heller. Behövde sitta ner och andas med en kopp kaffe istället. Jag lyssnade på kroppen, helt enkelt. En vilodag utan varken träning eller promenad, tycker jag är absolut rimligt. Man kan behöva en dag när man fokuserar på att ladda batterierna. Jag önskar att jag hade ett badkar, hade varit nice med ett varmt bad.
 
Imorgon blir det dock andra bullar, då ska jag testa ett pass som heter Power Hour. Det ska tydligen vara olika styrkeövningar med medicinboll som man gör i högt tempo. Så det blir både kondition och styrka. Ska bli intressant att testa! Hoppas att ni alla haft en bra tisdag, och att ni är piggare än mig!
 

Måndagspepp

Hallå vänner! Hoppas att ni haft en bra start på veckan! Jag lämnar en väldigt lugn helg bakom mig, vilket känns skönt. Det är inte ofta jag tar mig tid att bara vila, så det var behövligt. Jag avslutade min helg med ett yogapass på söndagskvällen. Det var ett bra pass med lite meditation och kroppsscanning (när man går igenom olika delar av kroppen och känner in hur man mår, kan man säga) och det kändes väldigt skönt och behagligt. Och så lite solhälsningar på det. Perfekt för min träningsvärk efter fredagens simning, då fick kroppen sträcka ut sig ordentligt! Idag var det dock inte lika lugnt. Fullspäckad dag på jobbet, sen drog jag iväg efter middagen på ett danspass! En stor förändring på dansen, märkte jag (jag gick ofta på detta pass tidigare) var att jag fortfarande blir lika svettig och får flås, men jag blir inte alls lika andfådd och trött som tidigare. Utveckling, kallar vi det, jajemän! Jag älskar att börja veckan på dansen, då man får extremt mycket positiv energi och har riktigt roligt. Hur börjar ni helst er vecka när det kommer till träning, och varför?
 
Nya träningsskorna fick komma ut och lufta sig på dansen också. Det blev ett par Reebok, grymt sköna och lätta, perfekt för dansträning!

Som natt och dag

Åh, vad jag älskar lördagsmorgnar! Nu har jag precis avslutat en lång frukost, och ska snart ge mig ut på en promenad i det soliga vädret! Måste ta mig till en sportbutik och köpa nya inneskor att träna i, då mina är spårlöst försvunna. Jag tror att jag glömde dem på Friskis senaste gången jag var där (för flera månader sedan) och nu när jag var där för att titta efter dem, så verkade de ha blivit beslagtagna av någon annan med små fötter... Men det var ändå på tiden att köpa nya. Tycker dessutom att man blir mer peppad på träning när man har nya och bra träningskläder! Jag tänkte också lyxa till det med att bjuda min pannkaksälskande sambo på lunch på den nya Crepêrian.
 
Tycker att det är ganska kul att tänka tillbaka och se hur mycket som har hänt sen jag bestämde mig för att börja promenera varje dag. Jag stressar mindre, sover bättre, orkar mer. Jag har heller inte varit sjuk någonting - i vanliga fall är jag sjuk minst en gång i månaden. Jag gör också bättre val, tänker till. Exempelvis med min frukost: För ett par månader sedan bestod den av typ nyponsoppa, eller sötad yoghurt, och skorpor med en skopa bregott och tre lager ost på. Det här är min frukost idag;
 
 
Glutenfritt knäckebröd med keso, ost, kalkon och sallad. Ett kokt ägg med kaviar, en kopp kaffe och ett glas med c-vitamin. Jag har inte slutat äta någonting, jag äter bara onyttigt mer sällan. Igår exempelvis klämde jag i mig en påse salta S-märken och en liten chokladkaka. Men då äter jag ju det en dag i veckan, istället för kanske 3-4 dagar i veckan. Och i och med att jag registrerar det jag äter på Life Sum, så blir det också att jag tänker till en extra gång innan jag proppar i mig något onyttigt. Det funkar för mig! Hur gör ni för att undvika sådant som ni vet är dåligt för er?

Tummen upp

Puh! Vilken dag! Jobbat 6-15, sen drog jag direkt ut på spåret efter jobbet. Härligt att det börjar bli lite ljusare på eftermiddagen nu, kunde skymta solen på dagens promenad fastän klockan började närma sig fyra! Tack och lov! Sen hem, ta hand om tvätten ifrån tvättstugan, kirra middag, städa hela lägenheten och nu gjort färdigt ett skriftligt arbete för jobbet som jag hållt på med under veckan. Vilken kämpe jag känner mig som nu! Härlig känsla.
 
Appråpå kämpe, så var jag på gymmet igår för första gången på vad som känns som hundra år (I själva verket var det väl någon gång tidigt i höstas). Provade att köra deras skidmaskin som en del av min uppvärming - FY SATFLÄSK VAD JOBBIGT! Kom typ 600 meter på fem minuter, och då körde jag verkligen slut på mig, haha! All credd till er som gjort Vasaloppet alltså, vilka hjältar och hjältinnor ni är! I övrigt så körde jag lite olika överkroppsmaskiner. Har galen träningsvärk i magen idag, annars är det rätt lugnt. Imorgon ska jag förhoppningvis simma med en kollega efter jobbet. Ska bli kul! Nu ska jag ta mig ett litet kvällsmål och gosa ner mig framför Skam.
 

Minus på vågen

Hej gänget! Sorry för dålig uppdatering den här veckan, har haft fullt upp både på jobbet och hemmavid, så tiden har inte riktigt funnits. Hoppas på en lugnare kommande vecka! Jag har i alla fall fortsatt med mina dagliga promenader, och igår när jag vägde mig, så visade det sig att jag gått ner 1,5 kilo på de här lite dryga två veckorna sen jag började. Det har inte varit mitt mål, men en inte helt oväntad påföljd nu när jag motionerar mer och äter bättre. Dock börjar det bli dags att inte bara konditionsträna, utan faktiskt börja bygga muskler också. På onsdag när lönen kommer in, då ska jag köpa träningskort på Friskis. Har också pratat med en kollega om att börja simma tillsammans, så kanske blir ett klippkort där!
 
Det var så härligt på min morgonpromenad idag, för det kändes att solen faktiskt har börjat värma litegrann ändå. Med hopp om våren!
 

Musik eller inte musik

.. Det är frågan! Jag har själv en förkärlek för att lyssna på musik när jag tränar, SPECIELLT om jag är ute och går eller springer. Min pappa vet jag kör "au natural" när han springer (inte naken alltså, men utan musik) men jag blir lite... uttråkad då. Eller rättare sagt, musiken hjälper mig att bli mer peppad på att träna! Hade glömt hörlurarna hemma häromdagen när jag var ute och gick på lunchrasten. Kändes som att rundan var mycket längre än vanligt då! Kanske är ett tecken på att jag borde öva på att koppla bort lite i och för sig, att inte alltid behöva ha ljud omkring mig... Hur brukar ni göra när ni tränar? Vilket föredrar ni - och varför? I alla fall - Här kommer mina topptio träningslåtar just nu!
  • Hailee Steinfeld - Love myself
  • Rihanna - Work (Bad royal remix)
  • The Darkness - Growing on me
  • Fergie - A little party never killed nobody
  • Destinys Child - Bootylicious
  • Britney Spears - Work bitch
  • The Ark - One of us is gonna die young
  • LMFAO - Sexy and I know it
  • Caesars - Jerk it out
  • Rebecca & Fiona - Bullets
Igår var det tulpanens dag, men jag glömde bort att köpa då, så jag köpte mig två buketter idag istället. Och hjälp vilken vårkänsla jag fick i kroppen! Tänk när träden börjar knoppa sig, solen värmer, första dagen utan vinterjacka, känslan av att slippa vara rädd att slå halvt ihjäl sig när man går ut och går. För min del får det gärna bli vår så snart som möjligt. När det blir barmark igen ska jag ge mig ut och springa, inte bara promenera!
 

Nya kläder och ett glatt humör

Hej kära vänner! Idag ska jag åka till Stockholm för att fira ut julen tillsammans med familjen. Jag hade ställt väckarklockan på 9.30, men vaknade redan 8! Somnade som en stock igår efter planeringsdagen på jobbet, så det var rätt väntat att jag skulle vakna tidigt idag. Så då passade jag på att ta mig ut på min dagliga promenad före frukost! Har kopplat samman Runkeeper med min Life sum app, så den uppdaterar direkt i appen när jag har tränat. Jag har ju bestämt mig för att äta mindre skräpmat/snacks/godis, men igår unnade jag mig lite osthjärtan och ett glas cola. Så himla gott det var! Tycker att man gott kan unna sig en dag i veckan när man äter det man är sugen på. Och nu när jag promenerade före frukost, då bränner ju kroppen gårdagens mums istället för att fokusera på att bränna det jag precis har ätit till frukost. Eller, jag har hört att det är så i alla fall... Någon som vet om det är sant?
 
Idag fick jag pröva mitt nya underställ från McKinley som jag köpte häromdagen. Kan säga att jag frös mycket mindre om benen nu! Dock ska jag nog köpa några träningsbyxor med vindskydd att ha över. Men det får jag fixa när lönen har kommit. Någon annan som känner sig fattig såhär i Januari? Nedan kan ni se mig i mitt nya underställ, ser ut som en liten pyjamasnisse som precis rullat ur sängen.. Och så var det ju också, haha! Önskar er alla en härlig lördag!
 

Solskenspromenad

Ni ska bara veta vilken tur jag hade! Precis lagom till min lunchrast, så började solen plötsligt att skina. Så jag bestämde mig för att ta dagens promenad då, istället för att vänta tills jag kom hem. Och det är jag så glad för, för efter en stund blev det grådassigt och blåsigt igen! Det var jätteskönt ute, och så härligt att få lite sol i ansiktet! Vi har ett elljusspår precis intill där jag jobbar, så det var perfekt. Fick jobba hårt dock, då det är ganska mycket branta backar och det var så snöigt och isigt, så man fick liksom "saxa" upp, som man gör när man åker skidor i uppförsbacke, haha! Kan tänka mig att det såg lite roligt ut, tur att jag var ensam. Bra träning för benen var det i alla fall! Nu ikväll ska jag ta lite före-bilder och mina mått, för att själv kunna se vad som händer med kroppen under den här tiden. Fast egentligen är det känslan på insidan som är det viktigaste för mig. Men kul att se stark och smidig ut också! Vad har ni för mål med er träning?
 

Trevlig blåsdag!

Vilket blåsväder vi har här i Roslagen idag! Var nära att jag inte kom iväg på min dagliga promenad (inte så lockande i detta väder) men framkallade lite jävlar anamma och tog mig ut ändå. Finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder - Gammalt förskollärarordspråk. Gick en sväng på elljusspåret, och så länge jag gick i skogen så gick det bra, men så fort en kom ut vid lite öppnare platser, då trodde jag nästan att jag skulle blåsa bort! Det var sådär att man nästan kunde luta sig mot vinden utan att ramla! Nu har jag tagit en lång varm dusch och ska strax iväg för att kolla lite träningskläder med Stefan, ska fasen leta efter typ vindskydds-thermo-tights. Undrar om det finns? Lär ju bli mer sånt här väder framöver, så bäst att ladda upp med bra grejer. Har tänkt mig att köra på med mina dagliga promenader/joggingturer fram till slutet av Januari, sen skaffa träningskort, när jag jobbat upp grundkonditionen. Har dock inte bestämt mig vart jag vill träna ännu. Antagligen blir det friskis. Den som lever får se! 
 

Speedträning

... Och speedbloggande! Ett kort litet inlägg om dagen bara. Idag när jag kom hem från jobbet var jag så FRUKTANSVÄRT trött. Tog till och med en tupplur, vilket inte är likt mig! Dessutom världens träningsvärk från igår. Hade en tanke om att jag borde gå en promenad, men det var så himla svårt att ta sig upp ur soffan. Men sen tänkte jag att; Fan, jag kan ju i alla fall gå en sväng runt kvarteret. Det går fort, och då kan jag i alla fall känna att jag fått lite motion!  Så jag släpade mig ut. Visade sig att varvet runt kvarteret var 1 km EXAKT när jag mätte med Runkeeper. När jag hade gått den kilometern, så tänkte jag att jag lika gärna kan prova att jogga ett varv också. Så det gjorde jag. Helt sjukt tung i benen, men när jag väl hade gjort det så var jag supernöjd. Lite träning är bättre än ingen träning alls! Och nu är jag jätteglad att jag tog mig iväg. Det är som mamma brukar säga: Den enda träningen man ångrar, är den man inte gjorde. Har ni någon bra metod för att motivera er själva att ta er iväg på träningen när det känns sådär extra trögt? Nu käkar jag en frökuse med kalkonbröst och groddar, och en morot att knapra på. Klockan ringer 5.15 imorgon (huvaligen!), så det blir tidigt i säng. Godnatt alla vänner!
Visa fler inlägg