Pirr i magen

Hej vänner! Nu har det varit en paus i bloggandet igen den här veckan, av den enkla anledningen att jag har varit sjuk. Feber och ögoninflammation som hette duga. Det har gjort att inspirationen inte direkt har flödat. Det var väntat dock, då vi två tredjedelar av barnen på jobbet kommit till förskolan med totalrinniga näsor, helt slutkörda och hostiga. Jag förstår faktiskt inte varför man går iväg med sina barn som uppenbarligen behöver vara hemma och bli smittfria och få vila sig? Men det kan vi prata om en annan gång.
 
IDAG är det nämligen Dagen D. Jag är så fruktansvärt tacksam för att jag mår bättre nu, för idag ska jag åka till Grekland. Närmare bestämt ön Kefalonia. Jag åker dit med en av mina bästa vänner, och fokus den här veckan är slappa, slappa och slappa. Vi ska också försöka ta oss runt ön en del, då naturen ska vara fantastiskt vacker där! Och ni kan inte ANA hur skönt det ska bli att komma bort ett tag. Jag vaknade redan klockan 7 som ett barn på julafton imorse, med pirr i magen och massor av pepp! Väskan är nästan helt färdigpackad, bara några sista detaljer kvar. Självklart har jag skrivit en checklista, jag lever ju för listor liksom, haha! Nu blir det lång frukost, klockan 12 rör vi oss mot Arlanda. Vi får se huruvida det blir något bloggande under veckan, av erfarenhet vet jag att wi-fi brukar fungera sådär i Grekland. Det här blir min fjärde grekiska ö som jag besöker. Tidigare har jag varit på Kreta, Lesvos och Samos. Japp, jag är Greklandfrälst. Tror det ligger i generna.
 
Jag kommer såklart att visa er en massa bilder ifrån resan senare, men här kommer en försmak! Ta hand om er själva och varandra tills vi ses igen! ♥
 
 

Bra rutiner

Hej vänner! Någon annan här som har/har haft stressrelaterad ångest? Jag blev sjukskriven i två perioder förra året på grund av detta. Andra gången stängde min kropp av totalt en dag; Så fort jag försökte stå upp blev jag enormt yr, illamående, hela världen kändes som att den lutade. Händer och knän skakade, jag fick hjärtklappning och kände mig panikslagen. Jag blev hjälpt av vila, antidepressiva och terapi. Idag mår jag bra, men jag känner av stress mycket fortare nu än vad jag gjort tidigare. Minsta lilla kan kännas jättestort. För att hålla det i schack är jag beroende av bra rutiner. Några rutiner har jag hållt på med under det senaste halvåret:
 
Gå och lägga mig i tid. Helst 30-60 minuter innan jag behöver sova, för att hinna komma ner i varv innan.
Säga nej. Om jag känner att jag inte orkar/vill göra något, så ska jag inte göra det. Inte göra saker bara för att göra andra glada och nöjda.
Läsa på kvällen. Läsa bok istället för att titta på TV det sista jag gör innan jag ska sova. Hjärnan slappnar av på ett annat sätt, och jag sover bättre.
Inte boka in hela helgen. Alltid se till att ha minst en vilodag under helgen då jag inte planerar något, utan tar dagen som den kommer.
Andas med näsan. Jag övar mig själv på att andas med näsan istället för munnen, då man får i sig mindre bakterier genom näsan än genom munnen, plus att andas genom näsan är lugnande.
 
Några nya rutiner som jag har börjat med på sista tiden:
Mobilfri tid. Två timmar om dagen ska jag ha mobilfri tid. På jobbet är jag ju mobilfri större delen av tiden förutom på min rast, men jag har även börjat att vara det hemma. Oftast blir det mellan 18-20. Vilket klockslag spelar egentligen ingen större roll, men för mig har det fallit sig rätt naturligt den tiden. Känner att jag blir stressad över att hela tiden vara uppkopplad och hålla koll på vad andra gör, vilket gör att jag får svårt att vara i nuet - med mig själv eller dem jag har runt omkring mig just då. Jag lägger mobilen på ljudlöst i sovrummet bara, så om jag inte svarar när ni ringer på kvällen, så är det med stor sannorlikhet därför!
Gå upp en halvtimme tidigare. Jag har börjat ställa klockan en halvtimme tidigare än vanligt. På så sätt får jag en lugnare start på dagen och slipper börja med att stressa omkring i onödan! En halvtimmes sömn till eller från gör sällan någon skillnad på en hel natt ändå!
 
Någon som har något annat tips på rutiner som minskat er stress/ångest? ♥
 
 

Shopping och kvällsrutiner

Några av de saker som jag köpte idag på min lilla shoppingrunda i jakten på nya bunkar:
 

Bordsassiett,  en smal vas och nejlikor + eucalyptus.

Nytt bäddset! Älskar mörka och stormönstrade sängkläder till hösten. Ska tvättas och bäddas med pronto.
Mer blommor, här solrosor. Glädjespridare från blomsterriket!
 
Stod och höll i en hel del saker på Mio också när jag var in där, men lyckades hejda mig. Köpte även lite andra saker som jag saknat till köket, till exempel en ny pensel i silikon, stekspade, en vas för mindre buketter osv. Och så bunkar då såklart i ett set om 3. Nu får jag bromsa mig i höstinredningen tills efter resan! Om 6 dagar åker jag nämligen till Kefalonia, Grekland, med en av mina bästa vänner. Mer om det senare!
 
Nu väntar kvällsbestyr så som att lägga fram kläder inför morgondagen, packa väskan och läsa bok. Jag läser just nu Economista av Isabella Löwengrip och Pingis Hadenius. Bra bok med handfasta tips för oss som behöver lite hjälp med att hålla i pengarna och budgetera, haha..! Ska bli skönt att lägga sig och vila, är proppmätt efter kvällens tacomiddag! Kommer ni ihåg det där med att lista 5 bra saker i huvudet som hänt under dagen? Här är mina idag:
 
1. Jag vaknade utvilad, det kändes att jag hade fått en natt med kvalitetssömn.
2. Min promenad med Sara. Energigivande!
3. Jag såg att det kommit mycket mer svamp i skogen nu = Livet på hösten.
4. Fick kläder av mina kusiner som de tänkte slänga. Hittade en perfekt blå klänning med vita prickar bland dem.
5. Att jag unnade mig själv att köpa blommor. De kommer att göra mig glad i flera dagar, varje gång jag ser dem!
 
Sov gott! ♥
 

Miljökämpar

 
Hej vänner! Startade dagen med en skogspromenad med min barndomskompis Sara. Vi brukar försöka ses någon gång i veckan och gå en sväng tillsammans. Vi gick ner till skogssjön för att hundarna skulle få bada. Dock möttes vi av en mindre rolig syn - Hela badberget var täckt med skräp, massor med gamla chips (?!), burkar, glassplitter, plastpåsar osv. Jag FATTAR INTE hur folk kan vara så hänsynslösa med vår miljö. Förstå hur många djur som kan skada sig på avfallet?! Jag påstår verkligen inte att jag är Guds bästa barn när det kommer till sortering och sådant, men någon måtta får det väl ändå vara?! Vi plockade med oss det som fick plats i avfallspåsarna som Sara hade med sig, men fick lämna massor. Tråkigt!
 
Efter att ha agerat miljökämpe, drog jag iväg på en "snabb" shoppingrunda. Jag skulle egentligen bara handla lite mat och nya bunkar (en är borta, en är trasig, vilket gör att vi bara har en pytteliten bunke för bakning/pannkakssmet/övrigt). Dock var jag tvungen att gå till fyra olika butiker, innan jag hittade några bunkar. Men under tiden lyckades jag plocka på mig lite annat i butikerna. Årstidsbyte ger mig alltid extremt shoppinglust. Visar i ett senare inlägg vad som inhandlades. Nu ska det slappas en stund. Hej hopp! ♥

Nystart

Hej vänner! Long time no see! Strax före semestern så hade jag så väldigt mycket att göra på jobbet, och när semestern väl kom så snurrade rutinerna ur helt. Jag tror att jag aldrig har sovit så mycket under en sommar NÅGONSIN. Jag kunde gå och lägga mig runt midnatt, sova till mitt på dagen, och framåt femsnåret på eftermiddagen var jag ändå tvungen att ta en tupplur. Men det behövdes väl just då. Jag har haft en lång startsträcka efter sommaren, med mycket att göra och med mycket tankar och idéer i huvudet som jag inte alltid fått utlopp för. Så nu har jag bestämt mig för att starta upp bloggen igen! Jag tycker om att skriva om händelser, tankar och känslor, det hjälper mig att bearbeta livet på något sätt. Jag är ju även aktiv på instagram (@sofiacandersson) men det är inte alls samma "luftande" att bara lägga ut bilder. Passande att börja på höstens första dag dessutom!
 
Jag tänkte börja dela med mig om några tankar från en föreläsning som jag var på igårkväll. Innan vi skulle dit beklagade jag mig för mina arbetskamrater och min sambo att "Åh, jag har ju jobbat sen 6 imorse och nu ska en på föreläsning till klockan 20 och imorgon börjar jag 6 igen, gud vad jobbigt". Inger Hansson hette föreläsaren. Och jag kan ärligt säga att hon berörde mig så innerligt med sin föreläsning, att jag har aldrig varit med om något liknande. Hon berörde många viktiga ämnen så som självkänsla, kommunikation, energitjuvar, yrkesstolthet och mod. Det var tre saker som hon berättade om som gav mig riktiga AHA-upplevelser som jag vill dela med mig av:
 
Våga vara lat!
Det faktum att vi kvinnor (oftast, enligt statistik) har svårt att bara sätta oss ner och göra ingenting. Att bara slappa. Män har sällan svårt med det. Män får också sällan dåligt samvete över att de "borde" göra mer än vad de gör. Och att vi - istället för att fokusera så mycket på allt runt omkring som "borde" göras - skulle må bättre av att våga vara mer lata. Att vila. Att komma ner i varv. Känner man att man behöver en lugn stund, så tar man sig en lugn stund. Då kan man köpa hem pizza, man kan flytta tvättiden till en annan dag, man kan äta av det man har hemma, man kan lämna sängen obäddad (för vem bryr sig egentligen?) och man kan låta bli att åka och hälsa på den släktingen just idag. Att våga säga nej när kroppen och knoppen säger ifrån.

Måste kontra Vill!
Inger pratade om att det såklart finns en massa måsten i vardagen, som kan kännas jobbiga. Hon gav som exempel att hon måste sortera sina kvitton och sortera dem, så att revisorn kan få dem i slutet på varje månad. Vilket hon tycker är supertråkigt att göra. Och så tänker man så lätt att man "måste" göra det, vilket får det att kännas ÄNNU mer tråkigt. Men så sa hon att man kan vända på det: "Jag vill ha ordning på min ekonomi." exempelvis. Och för att få det, så behöver man sortera sina kvitton. Samma sak med: "Jag måste dammsuga." Öh, nej, det måste man inte. Men "Jag vill ha rent och fint hemma." och ja, då behöver man kanske plocka upp dammsugaren. Man får liksom väga måstet mot det man vill. Hur mycket vill jag ha det som jag får när jag har gjort den här jobbiga grejen? Då blir det helt plötsligt mer positivt!

5 bra saker varje dag!
Avsluta varje dag med att tänka på 5 saker som har gjort dig glad idag, istället för att ligga där i sängen och fokusera på allt du inte hann med, vad för jobbiga saker som möjligtvis händer imorgon, huruvida du kommer få tillräckligt med sömn eller inte... Jag provade igår, och det gjorde mig så himla lugn. Mina 5 bra saker som har hänt idag: 
1. Jag hade tid för meditiation på morgonen innan första barnet kom. Jag kokade mig en kopp kaffe, satte mig i soffan på jobbet och lyssnade på avslappnande musik. Jag bara satt där, rakt upp och ner. Jag är glad att jag fick den stunden.
2. Jag fick beröm av min chef efter att ha slutfört en uppgift.
3. Det var soligt och varmt ute.
4. Jag hade flera bra och roliga samtal med barnen på jobbet som gjorde mig glad.
5. Det är fredag och jag ser fram emot att få vila ikväll.
 
Det var bara några av de saker på föreläsningen som verkligen fick mig att tänka till. Får ni möjlighet att gå och lyssna på Inger Hansson, så GÖR DET FÖR GUDS SKULL. Jag kände mig lätt som en fjäder på kvällen när jag kom hem! Plus att hon är sjukt rolig, kändes som att man var på stand up ungefär. Det här med personlig utveckling är verkligen spännande! Skulle lätt vilja gå på flera sådana här inspirations- och motivationsföreläsningar. Nu ska jag slänga mig på soffan och vila ett tag innan det är dags för middag. Kände för något höstigt, så det blir gryta på kronhjortsskav och kantareller med pressad potatis. Önskar er alla en fin helg! ♥
 
Rester ifrån födelsedagstårtan på balkongen i eftermiddags
Köpte lite nya kuddar till soffan. Passande budskap med tanke på föreläsningen!
Visa fler inlägg