Sofias styrka

Balans
Hej vänner! Har precis avrundat jobbmåndagen med smoothie och flera inlämnade skriftliga arbeten till chefen. Känns skönt med en lyckad start på veckan, och nu har jag flera timmar kvar av dagen att bara ta det lugnt på. Tog en lunchpromenad också mitt på dagen, och passade på att handla lite på vägen, så det är redan gjort. Det blev 6 kilometers promenad. I helgen gjorde jag en riktig långkörare på lördagen, då gick jag 1,2 mil! Jag har en tävling också med några kompisar som har Fitbit, vem som går flest steg i veckan, och det gör att man blir lite extra pushad att röra på sig mycket! 
 
Igår i Topphälsa så läste jag en artikel om tips på hur man kan skaffa sig bättre balans i livet när det kommer till jobb, sömn och fritid. De menar på att man kan dela in sitt dygn i 3 perioder om 8 timmar. Så för att hitta balans bör man alltså sova 8 timmar, jobba 8 timmar och ha 8 timmar fritid. I tidningen fanns också ett veckoschema där man själv kan skriva in hur många timmar man egentligen gör på varje del under en veckas tid, och därefter fundera över vilka förändringar man kan behöva göra för att få mer balans. Ska bli intressant att se hur denna vecka blir!
 
Några bilder ifrån helgens långpromenad runt stan..
Ut ur dvalan
Hej vänner! Inte blivit några skriverier den här veckan, då jag har varit sjuk. Finns inte så mycket att skriva då, förutom "Idag har jag tittat på si och så många avsnitt av den här serien" eller "Nu är tempen uppe i 38.5, det är en klar förbättring från imorse, då den var uppe i 39" eller "Idag funderar jag seriöst på att bara släppa på trycket och kissa på mig för att jag inte vet om jag klarar av att gå till toaletten" och så vidare. Inte så intressant att läsa om. Men nu är jag i alla fall på bättringsvägen och ska gå till jobbet imorgon. Hurra! I februari har jag fått en läkartid för att testa mitt immunförsvar, då jag är sjuk så ofta. Kan hända att jag har immunbrist. Mindre 'hurra'.
 
Sitter här och passar på att njuta av synen av julgranen så länge den varar. I helgen åker den och resten av julpyntet in i förrådet igen. I och med att jag låg på dödsbädden i helgen (skämt å sido) och Sambon med stor S inte kunde bry sig mindre om huruvida grejerna blir undanstädade på "rätt" dag eller inte, så blev inte julen nerplockad på tjugondag Knut och därför har vi fortfarande allt på sin plats. Tycker det är rätt sorgligt att plocka ut julen, plus att det genast blir så mycket mörkare! Får väl göra en ride efter lite belysning när lönen kommer. För ett par veckor sedan ordnade jag ny belysning i sovrummet, då jag gjorde om en byrå till ett sminkbord. Tycker dekorationsbelysning gör så mycket för hemtrevnaden!
 
Nu ska jag ta mig en kopp te och läsa Topphälsa. Unnade mig ett lösnummer idag, funderar kanske på att börja prenumerera igen, det är en bra tidning med mycket pepp som kan behövas ibland! De har en artikel om en ny stressmetod som kan vara intressant. Ta hand om er själva och varandra nu, hörni, vi hörs!
 
Bild ifrån Instagram vid sminkbordet
 
 
 
 
Sunset
Åh, jag har sett så många vackra bilder ifrån dagens solnedgång! Under tiden som solen höll på att gå ner var jag på promenad hem till mina föräldrar. Jag brukar fotografera när jag ser något vackert ute i naturen, men idag gjorde jag inte det. Istället stod jag stilla en lång stund och bara tittade. Solen gjorde en märklig reflektion mot några hus nere vid viken, och det såg ut som att de var en del av solen själv! Riktigt häftigt! Äntligen lite solsken efter flera dagar med nederbörd och grå himmel!
 
Nu sitter jag och laddar upp inför morgondagens arbete. Jag arbetar hemifrån med planering på måndagar, och jag har gjort upp ett schema för vad som behöver göras. Inför en ny termin är det alltid mycket arbete framför en, men det är också spännande och roligt att börja något nytt. Jag är lite inne på att vi ska arbeta med kretslopp den här terminen, så det blir mycket rekande och inspirationssamlande imorgon!
 
Har en tanke på hur jag ska hantera min sömn nu när jag börjar jobba igen. Då jag har lätt för att bli uppstressad vid läggdags, så behöver jag nästan "planera" mitt sovande. Det låter säkert knasigt, men jag är väldigt beroende av min sömn. Jag har ställt in på min fitbit att den ska påminna mig när det är läggdags på vardagar, så att jag lägger mig samma tid (30 minuter före jag behöver sova), och så planerar jag att gå upp ungefär 30 minuter tidigare än vad jag egentligen behöver på morgonen, för att slippa börja dagen med stress. Då får jag 8 timmars sömn. Jag kan inte heller sitta vid tv:n, datorn eller hålla på med mobilen för nära läggdags. Det mest lugnande för mig är att läsa.
 
Önskar er alla en härlig vecka! Bild från en annan solnedgång...