Sofias styrka

Frukost
Hej gänget! Idag är man lite halvsliten efter en kvällen igår. Jag funderade ju en hel del kring det här med frestelser på utekvällar, och igår försökte jag verkligen tänka på mina val. Till middagen försökte jag satsa på något proteinrikt, så det blev en bit entrecote med klyftpotatis och rödvinssås. Till maten drack jag mineralvatten med citron, för jag hade erbjudit mig att köra mina vänner. När vi kom hem till oss så var jag ordentligt mätt, så jag åt knappt något av snackset och fikat som vi hade tagit fram, för jag kände mig nöjd efter den goda maten! Och så drack jag två glas rödvin på kvällen, vilket kändes precis lagom, då man kan sitta och smutta på det och det är ett någorlunda "nyttigt"  val, om man nu ska ta någon alkoholhaltig drink. Och jag kände inte under hela kvällen att jag offrade något, för att jag kände mig stolt och glad över mina val, och jag var nöjd med dem. Senare på natten åt jag några chips, och det räckte.
 
Idag har jag en ny fundering som jag skulle vilja be om hjälp med; Vad kan man äta till frukost för att få en proteinrik start på dagen? Enligt Lifesum bör jag äta drygt 50 gram protein, 65 gram kolhydrater och 22 gram fett till frukost. Har hittills aldrig kommit upp i den mängden! Idag åt jag liksom kvarg, bär, granola, knäckemacka med groddar och kalkonbröst, nyponsoppa och kaffe. Fick inte äns i mig alltihop för att jag blev så mätt... Och ändå ligger jag långt under det rekommenderade intaget, speciellt med proteinet! Så tips på snabb/enkel och proteinrik frukost eftersökes, tack!
 
 
Sandra

Jätteinspirerande läsning, hoppas du fortsätter! Makrill, ägg, keso, Tonfisk, pumpafrön, chiafrön, linfrön, hummus är toppen till frukost!

Svar: Tack, vad du är snäll! Det är det som är lite meningen - att inspirera och att bli inspirerad tillbaka! Tonfisk har jag försökt lära mig att tycka om, men det är tyvärr ingen favo. Makrill dock är jättegott! Hummus älskar jag, det ska jag göra till helgen! Keso har jag funderat på att köpa. Det är lite mindre fett än smör va? Äter nämligen alldeles för mycket fett har jag märkt! Tack snälla för dina tips!
Sofia

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress